טרור העפיפונים מגביר אסתמה

טיפול ואבחון אסתמה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון אסתמה!

טרור העפיפונים מגיע לכותרות החדשות פעמים רבות, ולא קשה להבין מדוע. השימוש בעפיפונים (ולעיתים גם בבלונים ובאמצעים מרחפים אחרים) הנושאים חומרי בעירה והצתה הפך לשיטת פעולה נפוצה של ארגוני הטרור ומפגעים ספונטניים, בעיקר באזור הדרום ועוטף עזה. פעמים רבות מוזכרים העפיפונים בהקשר של הנזק הסביבתי שהם עלולים לגרום לו, לרבות הצתת שדות וטרור חקלאי.

נתונים לא מעודדים המצטברים לאחרונה מצביעים על סיכון ישיר נוסף של טרור העפיפונים, והוא הפוטנציאל המזיק שלו להגביר אסתמה בקרב תושבי האזור. במאמר הבא נציג בפניכם את הנתונים העומדים בבסיס הקשר הזה, תוך כדי ניסיון להחליט עד כמה יש לתושבי העוטף – ולכלל תושבי ישראל – סיבות לדאגה.

עלייה משמעותית בתחלואה באסתמה

נתונים שאסף מחוז הדרום של שרותי בריאות כללית, המבטח כ-90% מהאוכלוסייה באזור (בסך הכול כ-8,000 איש), מצביעים על עלייה משמעותית בתחלואה באסתמה במהלך החודשים שנבחנו בשנת 2018: אפריל, מאי ויוני. הנתונים המדאיגים מצביעים על עלייה של פי חמישה בתחלואה באותה מחלה ריאתית כרונית חסימתית והתקפית בהשוואה לתקופות המקבילות בשנים קודמות.

בעוד שבחודשים אלו אובחנו לראשונה תשעה מטופלים בלבד כסובלים מאסתמה בשנת 2016 ובשנת 2017 המספר היה מצומצם אפילו יותר (שישה מטופלים) – ב-2018 מספר המטופלים החדשים אצלם אובחן אסתמה הגיע ללא פחות מאשר 29.

הנתונים לא מאפשרים להסיק באופן חד משמעי מהם הגורמים הספציפיים לאותה עלייה, אם כי בהתחשב בשיגור המסיבי של עפיפוני ובלוני תבערה בחודשים אלו ניתן בהחלט לבצע את הקישור הזה. מעבר לעשן המאפיין את עפיפוני התבערה והשריפות שהם גורמים להן, יש המעלים חשש מחשיפה ישירה לחומרי ריסוס ולשאר מזיקים הנמצאים בשדות החקלאיים של אזור העוטף.

באופן מסורתי החודשים המדוברים אינם מאופיינים בהחרפה במחלת האסתמה, מה שמוסיף לחריגות של הנתונים. בנוסף לכך ידוע כיום שלהתקפי ולתדירות האסטמה יש מרכיב נפשי, כך שאנשים אשר המצב אצלם רגיש – תהיה הסיבה לכך אשר תהיה – צפויה עלייה במחלה. שימו לב שלא מדובר כאן רק באבחון של מקרים חדשים, אלא גם בהחמרת התסמינים אצל אנשים אשר ידועים כסובלים מאסתמה.

עובדה נוספת שיכולה להסביר את העלייה הבאה לידי ביטוי בממצאים היא שמרבית התחלואה נרשמה ביישובים הנמצאים בסמוך למוקדי שריפות גדולות באותה תקופה, דוגמת ניר עם, ארז ומפלסים. הנתונים של שירותי בריאות כללית התבססו על 18 מרפאות של קופת החולים הממוקמות באזור עוטף עזה, אך גם בתוך האזור הגיאוגרפי ניתן ככל הנראה לבצע אבחנה בהתאם לאזורים ה"מועדים יותר לפורענות". בעוטף עזה לא מעט שטחים פתוחים, שאמנם נחשבים למבורכים במקרה של נפילת רקטות אבל מנגד מגדילים את הסבירות לשריפות במקרה של עפיפוני או בלוני תבערה.

סיבות לאופטימיות

בכל זאת, חשוב לציין שהנתונים גם הצביעו על כמה מגמות אופטימיות יותר. כך נרשמה ירידה באחוז המבוטחים של שירותי בריאות כללית הסובלים מחרדות ובשיעור המטופלים אצלם מאובחן זיהום בדרכי הנשימה. הנתונים כן הצביעו על עלייה מסוימת בפניות המטופלים למרפאות עקב לחצים או חרדות, אך בתקופה הנבדקת לא הייתה עלייה משמעותית יתר על המידה.

כך או כך, יש שיטענו ניתן שמדובר בתקופה קצרה יחסית מכדי להסיק נתונים גורפים יתר על המידה, מה גם שיכולים להיות הסברים וגורמים משתנים אחרים הנכנסים לתוך משוואת הבדיקה ומשנים אותה. כל שנותר לנו לעשות הוא לקוות שבכל מקרה תושבי האזור יקבלו קצת שקט, עם או בלי קשר לאסתמה. למען הבריאות הנפשית והגופנית של התושבים, המתמודדים כבר שנים עם מציאות שהיא הכל חוץ מפשוטה.

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון אסתמה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון אסתמה. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

לשגשג עם אסטמה: ניווט בעולם העסקים המודרני

אסטמה היא מצב נשימתי כרוני המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות שזה יכול להציב אתגרים, זה לא אמור להוות מחסום להצלחה בעולם העסקים המודרני. עם ניהול והבנה נכונה, אנשים עם אסתמה יכולים לשגשג בקריירה שלהם ולהשיג את מטרותיהם המקצועיות.

לקריאת המאמר »
072-3341176
טיפול ביתי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!