עזרה ראשונה: טיפול ראשוני בחולה אסטמה

טיפול ואבחון אסתמה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון אסתמה!

התקף אסטמה - עזרה ראשונהההתלקחות של מחלת האסטמה נקראת בשפת העם "התקף אסטמה" ובשפה המקצועית Acute Severe Asthma. ההתקפים שכיחים יותר בזמן עונות המעבר ובמהלך החורף: זיהומים נגיפיים מהווים את אחד הגורמים המרכזיים להתפרצות של התקף אסטמה ולפיכך אין זה פלא שחלק ניכר מההתקפים מתרחשים בסביבות חודש ספטמבר, עת הילדים והנערים חוזרים לבתי הספר ולמעונות היום, לאחר חופשת הקיץ.

בדרך כלל ההתלקחות מתחילה בשיעול לילי ובנזלת שקופה ומימית. השיעול הלילי בשלב הראשון יבש מאוד ובהמשך הוא הופך לליחתי. בשלב הבא מופיעים הצפצופים המוכרים וקוצר הנשימה. את ההתקפים מומלץ לעצור בשלב כמה שיותר מוקדם באמצעות משאף בריקלין או ונטולין הניתנים כטיפול מונע או באמצעות מרחיבי סמפונות הניתנים בשלבים המוקדמים ביותר של ההתקף.

מה הם סימני האזהרה המוקדמים שיש להתייחס אליהם?

סימני האזהרה המבשרים על תחילתו של התקף אסטמה הם שיעול בלתי פוסק (בעיקר בשעות הלילה כפי שציינו), קוצר נשימה, חולשה ועייפות לאחר פעילות גופנית, צפצופים או שיעול לאחר פעילות גופנית, עצבנות, מצב רוח ירוד, גודש או נזלת באף, כאב ראש או דלקת גרון. סימני אזהרה חמורים המחייבים פניה לקבלת טיפול רפואי דחוף, הם קושי להשלים משפט בשל קוצר הנשימה, צפצופים חמורים במיוחד, בעיקר מוקדם בבוקר או בלילה והפעלה מאומצת מאוד של שרירי החזה לצורך השלמת פעולת הנשימה.

מה יש לעשות אם המשאף לא מצליח להקל על התסמינים?

החסימה שמתפתחת בנתיבי האוויר נובעת משילוב בין התכווצות יתר של שרירי הסמפון, עם דלקת בדרכי הנשימה. החסימה מובילה להפרעה תפקודית של מערכת הנשימה ובעקבות כך רמת החמצן בדם יורדת. מנגנון הפיצוי הטבעי של הגוף למצב מסוכן זה בא לידי ביטוי בהגברה אוטומטית של קצב הנשימה. בתינוקות למשל, קצב הנשימה התקין עומד על שלושים עד ארבעים נשימות בדקה אחת במנוחה. אם קצב הנשימות עולה על שישים נשימות בדקה, יש לפנות לטיפול רפואי.

קוצר הנשימה גורם גם לשימוש בשרירי עזר, הלא הם שרירי הסרעפת, הנעים באופן פרדוקסלי: במקום שבזמן השאיפה הבטן "תצא החוצה", היא למעשה נכנסת פנימה כדי לסייע לאוויר לצאת החוצה. בקרב חלק מהחולים על אף השימוש במשאף, מצב זה לא מגיע לסיומו. בעקבות זאת רמת החרדה עולה, העייפות מתגברת וחוסר השקט מחריף. כפי שציינו, אם בשלב הזה החולה לא מצליח להשלים משפט אחד באופן רצוף, יש לפנות במהירות לחדר מיון.

מצב מסוכן זה שבו מערכת הנשימה לא מצליחה לפנות את הפחמן הדו חמצני ולספק מספיק חמצן למערכות הגוף השונות, נקרא אי ספיקה נשימתית. מצב זה הוא מצב מסכן חיים, שיכול להוביל לנזק בלתי הפיך ואף למוות ללא טיפול.

הטיפול בבית החולים

בחדר המיון הטיפול יתחיל בדרך כלל במתן חמצן על מנת שלא להגיע למחסור קטלני בחמצן. בנוסף בדרך כלל ייעשה שימוש במרחיבי סמפונות ובסטרואידים, שתפקידם להפחית את חומרת הדלקת שהתפתחה בדרכי הנשימה. הסטרואידים ניטלים דרך הפה, דרך השריר בזריקה או בעירוי לווריד במשך מספר ימים, עד להיעלמות הדלקת.

שימוש בסטרואידים בזמן התקף חמור מקובל מאוד בימינו, אך חשוב לזכור כי נטילה כרונית של סטרואידים עלולה להוביל לתופעות לוואי מגוונות וחמורות, בעיקר בילדים.

במקרים החמורים ביותר, אין מנוס מלאשפז את החולה במחלקת טיפול נמרץ ולחברו למכונת הנשמה. במקרים האלו ניתן לתת מרחיבי סמפונות בעירוי וורידי כחלק אינטגרלי מהטיפול. ברוב המוחלט של המקרים, החולה משוחרר לביתו תוך 48 שעות לכל היותר מרגע האשפוז.

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון אסתמה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון אסתמה. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

לשגשג עם אסטמה: ניווט בעולם העסקים המודרני

אסטמה היא מצב נשימתי כרוני המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות שזה יכול להציב אתגרים, זה לא אמור להוות מחסום להצלחה בעולם העסקים המודרני. עם ניהול והבנה נכונה, אנשים עם אסתמה יכולים לשגשג בקריירה שלהם ולהשיג את מטרותיהם המקצועיות.

לקריאת המאמר »
072-3341176
טיפול ביתי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!