אסטמה כמחלת מקצוע

טיפול ואבחון אסתמה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון אסתמה!

אסטמה כמחלת מקצועמחלת מקצוע היא מחלה שנגרמה כתוצאה ישירה של תנאי העבודה של החולה, שאילצו אותו להיחשף באופן חוזר ונשנה לגורם אלרגני מסוים. בניגוד לתאונת עבודה המתרחשת על רקע אירוע חד פעמי ופתאומי, מחלת מקצוע מתפתחת באופן הדרגתי.

רשימת מחלות המקצוע היא רשימה סגורה כשמחלת האסטמה בפירוש לא מופיעה בה. עם זאת, במקרים מסוימים ניתן יהיה להוכיח כי אכן ישנו קשר בין החשיפה לחומרים מסוימים במקום העבודה לבין התפתחות מחלת האסטמה. במקרה הזה נהוג להשתמש במונח "אסטמה תעסוקתית".

מי נמצא בסיכון לסבול מאסטמה תעסוקתית?

כל אדם שנחשף במהלך העבודה שלו באופן כרני לחלקיקים זעירים הנשאפים למערכת הנשימה נמצא בסיכון מוגבר לסבול מאסטמה תעסוקתית. הכוונה היא למשל לחומרי הדברה שונים, לעשן, אבק או כל חומר שהוא שנע באוויר בצורת חלקיקים או אדים ונשאף לריאות.

עובדים הנמצאים בסיכון מוגבר הם מלטשי יהלומים, נגרים, עובדי תחבורה, מורים או אנשי מקצוע שונים העובדים עם גירים, רתכים, צבעים, עובדים במפעלי טקסטיל, עובדים המבלים שעות רבות במרתפים, עובדים החשופים לעשן ולפיח, עובדים במפעלי קמח או טלק, עובדים החשופים לטחב ועוד.

אבחון של אסטמה תעסוקתית

האבחון של אסטמה תעסוקתית נחשב למאתגר מאוד, שכן במקרים רבים ההתקפים מתרחשים אך ורק במהלך העבודה. מצד שני ישנם כאלו שסובלים מהתקפי אסטמה רק שעות ארוכות לאחר ששבו לביתם או במהלך ימי החופשה שלהם.

מעבר לכך, ישנם עובדים שסובלים מאסטמה כרונית, המפריעה להם הן כאשר הם נמצאים במקום העבודה והן כאשר הם נמצאים בחופשה. במקרים האלו, בהם התסמינים נוכחים גם ללא קשר למקום העבודה, לא קל לקשר בין האסטמה לבין תנאי העבודה.

החשד לכך שישנו קשר בין תסמיני האסטמה לבין תנאי העבודה של החולה צריך להתעורר כאשר החולה מדווח על כך שמעולם לא סבל מתסמיני המחלה בעבר וכי לכל אורך הילדות נהנה מבריאות תקינה או לכל הפחות מהיעדר תסמינים במערכת הנשימה.

בחלק מהמקרים על מנת לבסס את הקשר בין תנאי העבודה לבין מחלת האסטמה יהיה צורך לבצע בדיקות שונות במקום העבודה ולקחת דגימות של חומרים מסוימים ממקום העבודה וכן לא אחת העובד יתבקש להיעדר לזמן מה ממקום העבודה שלו, על מנת לבחון האם על ידי הימנעות מחשיפה לחומרים המצויים בסביבת העבודה שלו, ניתן למנוע את ההתקף הבא או לכל הפחות להפחית את תדירות ההתקפים.

מהלך המחלה

באופן גורף, ככל שתקופת החשיפה לגורם האלרגני ארוכה יותר וככל שהאבחנה מתקבלת בשלב מאוחר יותר, כך הנזק רב יותר וסיכויי ההחלמה נמוכים יותר. במקרים מסוימים, ניתן יהיה להבחין בשיפור מסוים תוך שנה או שנתיים לאחר הפסקת החשיפה לגורם האלרגני, אך חלק ניכר מהחולים באסטמה תעסוקתית נותרים עם נכות קבועה, גם לאחר שהפסיקו את החשיפה לחלוטין.

כך לדוגמה נמצא במחקרים שונים שנערכו בנושא זה כי עובדים שלקו באסטמה תעסוקתית לאחר עשר שנות חשיפה ועובדים שהמשיכו לעסוק במשלח ידם שלוש שנים לאחר התפרצות המחלה, לא החלימו לחלוטין מהמחלה גם לאחר שנים רבות.

ההשלכות של אסטמה תעסוקתית

עם קבלת האבחנה בנוגע למחלת האסטמה, שהתפתחה על רקע תנאי העבודה של החולה, עליו להימנע מהמשך החשיפה לחומר האלרגני אליו הוא רגיש. בנוסף לכך, אבחון של אסטמה תעסוקתית בעובד רלוונטי גם לבריאות הציבור, שכן במקרה הזה יש לבחון את מקום העבודה, לבדוק באילו חומרים נעשה שימוש ולעשות באופן כללי כל מה שניתן על מנת למנוע מקרים נוספים של אסטמה תעסוקתית בעתיד.

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון אסתמה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון אסתמה. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

לשגשג עם אסטמה: ניווט בעולם העסקים המודרני

אסטמה היא מצב נשימתי כרוני המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות שזה יכול להציב אתגרים, זה לא אמור להוות מחסום להצלחה בעולם העסקים המודרני. עם ניהול והבנה נכונה, אנשים עם אסתמה יכולים לשגשג בקריירה שלהם ולהשיג את מטרותיהם המקצועיות.

לקריאת המאמר »
072-3341176
טיפול ביתי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!