בדיקת תפקודי ריאה באמצעות ספירומטריה

טיפול ואבחון אסתמה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון אסתמה!

ספירומטריהאחת הבדיקות החשובות ביותר לתפקודי הריאה היא בדיקת הספירומטריה. בדיקה זו מיועדת להערכה כללית של תפקוד מערכת הנשימה ושל נפחי הריאה השונים, והיא מיועדת בין היתר להערכת חולי אסטמה.

בדיקת הספירומטריה מתבצעת באמצעות מכשיר פשוט דרכו שואפים אוויר ונושפים אותו בחוזקה, ועל פי מדידות שונות ניתן להעריך נפחי אוויר שונים. חשוב לציין שבדיקות ספירומטריה אינן מיועדות באופן בלעדי לחולי אסטמה, אלא משמשות כבדיקות להערכה כללית של תפקודי הריאות במקרים רבים.

עם זאת, מכיוון שספירומטריה יעילה ביותר לאבחנת מחלות חסימתיות של דרכי הנשימה, היא נחשבת לבדיקה חשובה ופופולארית לאבחון ומעקב אחר חולי אסטמה.

מהלך הבדיקה

בדיקת הספירומטריה היא בדיקה פשוטה ביותר, המתבצעת על ידי מכשיר הנקרא ספירומטר. קיימים דגמים רבים של ספירומטרים, ובדרך כלל המכשיר הוא בצורת צינור המחובר אל הפה ודרכו שואפים ונושפים את האוויר.

בדיקת הספירומטריה כוללת מספר שלבים עיקריים:

  • ריקון הריאות מאוויר – בשלב ראשון, מרוקנים את הריאות "עד הסוף" מאוויר על ידי נשיפה ארוכה. ריקון הריאות מאפשר מדידת נפחים מדויקים בשלבים מאוחרים יותר ועל כן חיוני להצלחת הבדיקה.
  • שאיפה עמוקה – לאחר ריקון הריאות, מבצעים שאיפת אוויר עמוקה דרך הספירומטר עד שלא ניתן יותר להכניס אוויר פנימה. השאיפה העמוקה מאפשרת למדוד את הנפח הנשאף המקסימלי.
  • נשיפה חזקה – בשלב זה מוציאים את כל האוויר מהריאות בחוזקה, כך שרוב נפח הריאות ייצא החוצה ב"מכה אחת". שלב הנשיפה חשוב ביותר מכיוון שהוא מאפשר לחשב את נפח האוויר הננשף בשנייה אחת, החיוני לאבחנת מחלות חסימתיות.
  • המשך נשיפה עד שהריאות מתרוקנות לחלוטין – לאחר מכן, על הנבדקים להתאמץ ולהמשיך לנשוף עד שמרוקנים את ריאותיהם לחלוטין. שלב זה יכול להיות קשה לחלק מהנבדקים, אך במקרים מסוימים הוא חשוב מאוד מבחינה קלינית.

לעתים, במידה והתוצאות לא משביעות רצון או לחילופין מפתיעות מאוד, חוזרים על הבדיקה מספר פעמים להשגת תוצאות מהימנות יותר.

בדיקה הדורשת שיתוף פעולה

ניתן להבין שבדיקת הספירומטריה דורשת שיתוף פעולה רב מצד הנבדקים, אשר נדרשים לעקוב אחר ההוראות ולבצע אותם בצורה מדויקת על מנת שהבדיקה תבוצע בהצלחה.

שימוש נכון במכשיר חיוני לביצוע הבדיקה, ובמידה והנבדקים לא מצליחים להשתמש במכשיר מסיבות שונות, לא ניתן לבצע את בדיקת הספירומטריה ויש לבחור בדיקות אבחנתיות אחרות.

מסיבות אלה, בדיקת הספירומטריה לא מתאימה לילדים קטנים או לאוכלוסיות בוגרות שאינן משתפות פעולה כמו אנשים עם פיגור שכלי, קשישים דמנטיים, חולים עם הפרעות התנהגות קשות וכולי.

פענוח תוצאות בדיקת הספירומטריה

באמצעות הבנת הבדיקה ופענוח נכון של תוצאותיה ניתן לאבחן מחלות חסימתיות שונות ובין היתר לאבחן אסטמה. חשוב להדגיש שבדיקת הספירומטריה עוזרת לאבחנת אסטמה רק במידה והחולה נמצא בהתקף נוכחי.

מלבד זאת, במקרים של אסטמה בינונית או אסטמה קשה ניתן לראות ירידה תפקודי הריאות אשר יתבטאו בתוצאות הספירומטריה גם לא בנוכחות התקף.

הערך החשוב ביותר המסייע לאבחנת אסטמה הוא היחס בין FEV1 ל-FVC. זהו היחס בין נפח האוויר הננשף בשנייה הראשונה (Forced Expiratory Volume in 1 second) לבין נפח האוויר הננשף במאמץ (Forced Vital Capacity). יחס זה מתוקנן על פי הגיל, ובמידה והוא נמוך מהנורמה מדובר במקרים רבים במחלה חסימתית כמו אסטמה.

בנוסף לכך, מדידת הנפחים כוללת נפחים נוספים אשר מסייעים לשלול מחלות ריאות אחרות. מדובר בנפחים כמו כמות האוויר המקסימלית (TLC), נפח הריאה הפונקציונלי (FRC), הנפח השיירי (RV) ונפחים נוספים אשר יכולים לסייע להגיע לאבחנה במקרים שונים.

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון אסתמה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון אסתמה. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

לשגשג עם אסטמה: ניווט בעולם העסקים המודרני

אסטמה היא מצב נשימתי כרוני המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות שזה יכול להציב אתגרים, זה לא אמור להוות מחסום להצלחה בעולם העסקים המודרני. עם ניהול והבנה נכונה, אנשים עם אסתמה יכולים לשגשג בקריירה שלהם ולהשיג את מטרותיהם המקצועיות.

לקריאת המאמר »
072-3341176
טיפול ביתי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!