הקשר בין משקל עודף והשמנת יתר למחלת האסטמה

טיפול ואבחון אסתמה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון אסתמה!

הקשר בין משקל עודף והשמנת יתר למחלת האסטמההן לאסטמה והן להשמנת יתר או עודף משקל, יש השפעה ניכרת על בריאות הציבור ושכיחותם גדלה בשנים האחרונות.

מחקרים רבים מצאו קשר בין הפרעות אלה, כאשר הם מצאו כי ההשמנה מהווה גורם סיכון לאסטמה, כך שקיים מתאם חיובי בין מדד מסת הגוף בנקודת ההתחלה והתפתחות מאוחרת יותר של אסטמה.

יתר על כן, מספר מחקרים מצביעים על כך שבעוד שעלייה במשקל מגדילה את הסיכון לאסטמה, ירידה במשקל משפרת את מהלך המחלה. גורמים שונים יכולים להסביר את הקשר בין שתי התופעות, וכוללים הפחתה בהיענות הריאתית, הגדלת נפח הדם והשפעתו על יחסי האוורור.

מה הקשר ביניהם?

למרות שאופי הקשר המדויק עדיין לא הובהר במלואו, מאמרים רבים שפורסמו לאחרונה ועסקו בקשר בין האסטמה והשמנת היתר התמקדו בתפקידו של הלפטין. לפטין הוא הורמון שמיוצר בעיקר על ידי תאי שומן, למרות שהוא בא לידי ביטוי גם בהיפותלמוס, השחלות והשליה, והוא נמצא ברמות גבוהות בחולים בעלי עודף משקל.

לפטין פועל כlypostate וכאשר אחוזי השומן עולים הוא משתחרר לתוך זרם הדם, ומהווה משוב שלילי עבור ההיפותלמוס, שמגיב לכך על ידי שחרור אנרגיה ומעלה את קצב חילוף חומרים ואת חום גוף.

מעבר לכך, ישנה סבירות כי מבחינה ביולוגית גנים מסוימים הקשורים למחלה מסוימת יהיו קשורים גם למחלה אחרת. נמצא שאזורים ספציפיים של הגנום האנושי הקשורים לאסטמה והשמנת יתר הינם צמודים, למשל כרומוזומים  11q13, 5q, 6, ו- 12q.

גם לתנאים הורמונליים יש קשר לשתי תופעות אלו. כך שנראה כי השמנה משבשת את ייצור (או את הרגישות) להורמונים הקשורים לגיל התבגרות אצל בנות וייצור מוגבר של ההורמונים הנשיים משבשת את התפתחות הריאות והרגולציה של דרכי הנשימה.

סיכונים ותופעות לוואי

נתונים שפורסמו בשנים האחרונות מצביעים על כך שהשמנה משפיעה על התגובה של חולי אסטמה לטיפול. באותם חולים עם BMI גבוה אשר טופלו כנגד תסמיני האסטמה, התועלת הקלינית הייתה נמוכה יותר מאשר בחולים רזים יותר.

מחקר נוסף כפול סמיות השווה את היעילות של פלצבו, montelukast ותיאופלינים בחולי אסטמה, בהשוואה למשקל גוף. הממצאים הראו כי בחולים שטופלו עם תיאופלין, הסיכון היחסי של החמרת הסימפטומים היה גדול יותר בקרב חולי האסטמה אשר סבלו מהשמנת יתר מאשר באנשים רזים. כך שתוצאות אלו מצביעות על כך ש-BMI  הוא אחד המשתנים שיש לקחת בחשבון במהלך הטיפול בחולי אסטמה.

כמו כן, השמנת יתר עלולה להחמיר את תסמיני האסטמה ולגרום להם להיות מסובכים ומורכבים יותר. בנוסף לאשפוזים תדירים יותר בבתי חולים עקב האסטמה, חולי האסטמה אשר סובלים מהשמנת יתר נמצאו גם כחווים איכות חיים ירודה יותר מאשר חולי אסטמה שאינם סובלים מהשמנת יתר.

אנשים שמנים, למשל, נוטים יותר לסבול מרפלוקס וצרבת, אשר עלולה להחמיר את תסמיני האסטמה. גם דום נשימה בשינה הינו מצב שמוביל לקשיי נשימה וירידה ברמות החמצן בלילה, ונפוץ יותר בקרב אנשים שמנים, קשור לסימפטומים כמו אסטמה, צפצופים וקוצר נשימה.

טיפול והתמודדות

ירידה במשקל היא צעד חשוב לקראת בריאות טובה יותר לכל מי שסובל מעודף משקל או מהשמנת יתר, אולם הוא חשוב אף שבעתיים לחולי אסטמה. המחקרים מראים כי אנשים שמנים הסובלים מאסטמה ויורדים במשקל, עשויים לחוות שיפור בתסמיני האסטמה שלהם. ולכן, ירידה במשקל היא חלק מהמלצותיה של כל תכנית טיפול באסטמה.

אנשים הסובלים מעודף משקל ואסטמה חייבים  לעקוב אחר הנחיות הטיפול הרגילות, תוך ניהול משקל ופעילות גופנית. את הפעילות הגופנית יש להתחיל באופן הדרגתי, ועדיף בליווי מדריך מוסמך. מעבר לכך, יש להקפיד גם על תזונה מאוזנת ובריאה יותר, אשר כוללת יותר פירות וירקות ופחות פחמימות ריקות.

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון אסתמה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון אסתמה. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

לשגשג עם אסטמה: ניווט בעולם העסקים המודרני

אסטמה היא מצב נשימתי כרוני המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות שזה יכול להציב אתגרים, זה לא אמור להוות מחסום להצלחה בעולם העסקים המודרני. עם ניהול והבנה נכונה, אנשים עם אסתמה יכולים לשגשג בקריירה שלהם ולהשיג את מטרותיהם המקצועיות.

לקריאת המאמר »
072-3341176
טיפול ביתי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!