טיפול בסטרואידים לאסטמה של העור

טיפול ואבחון אסתמה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון אסתמה!

סטרואידים לטיפול באסטמה של העור"אסטמה של העור", הידועה גם בשם הרפואי הרשמי "Atopic Dermatitis" (דלקת עור אלרגית) היא מחלה דלקתית של העור, כתוצאה מתגובה בלתי תקינה של תאים במערכת החיסון. מחלה זו נפוצה במיוחד בילדים, ועלולה לגרום לגירודים מרובים, עור יבש, וחוסר נוחות.

הטיפול הראשוני במחלה כולל שיטות שונות להימנע מייבוש העור, משחות לחות, ועוד. טיפול סימפטומטי כולל גם תרופות כנגד הגרד, והימנעות מגורמים חיצוניים המחמירים את המחלה.

טיפול אנטי דלקתי בדרמטיטיס אטופית

מכיוון שמרכיב בסיסי במחלה הוא פעילות מוגברת בלתי רצויה ובלתי תקינה של אגף מסוים של מערכת החיסון, טיפולים המדכאים את פעילות המערכת החיסונים יעילים להפחתת הסימפטומים של המחלה.

טיפולים כאלו הניתנים באופן סיסטמי (כלומר – המגיעים לזרם הדם, למשל על ידי בליעת כדורים) עלולים לגרום לתופעות לוואי קשות וחמורות – נטייה לזיהומים, תופעות לוואי מטבוליות שונות, ועוד. לכן, עיקר הטיפול האנטי דלקתי במחלה זו נעשה באמצעות משחות – טיפול טופיקלי. הטיפול משפיע על העור, ובמידה מעטה מאוד על איברים פנימיים בגוף.

תרופות אנטי דלקתיות לטיפול בדרמטיטיס אטופית

קיימות מספר משחות לטיפול במחלה זו, הפועלות כנגד מערכת החיסון. משחות המכילות Tacrolimus, למשל, הן תרופות חדשות המראות יעילות במקרים קשים שלא מגיבים לטיפול. עם זאת, הטיפול המקובל, היעיל והזמין ביותר בדרמטיטיס אטופית, הפעיל כנגד מערכת החיסון, הוא טיפול בסטרואידים.

סטרואידים כתרופות אנטי – דלקתיות

סטרואידים הן בין קבוצות התרופות הפעילות ביותר שידועות היום לרפואה המודרנית. סטרואידים שונים משמשים כפקטורי שיעתוק בתאים – הם מפעילים שורה של גנים, שגורמים בסופו של דבר לשיתוק חלקי של מערכת החיסון.

יעילותם הרבה של הסטרואידים הפכה אותם לכלי שימושי בטיפול במחלות רבות בעלות אלמנטים אלרגים – דלקתיים: אסטמה, מחלות אוטואימוניות (למשל: זאבת), ועוד. השימוש בסטרואידים מוגבל בשל תופעות הלוואי החמורות הנבעות מטיפול ממושך ובלתי מבוקר.

טיפול בסטרואידים לדרמטיטיס אטופית

נהוג לחלק את המשחות המכילות סטרואידים לפי חוזק הפעילות שלהן. בחולים הסובלים מדרמטיטיס אטופית בדרגה קלה, מספיקה בדרך כלל משחה בעוצמה נמוכה (Low potency), למשל הידרוקורטיזון בריכוזים של 1% עד 2.5%.

במחלה קשה ועקשנית יותר ניתן להיעזר במשחות בעוצמה בינונית – למשל טריאמסינולון בריכוז של 0.1%. בגלל החשש מתופעות לוואי מקומיות בעור, לא מומלץ להיעזר במשחות עם סטרואידים פוטנטים מאוד למשך זמן ארוך. טיפול במשחות אלו ניתן במשורה, במצבים של התלקחות חריפה, ולמשך פרק זמן מוגבל (בדרך כלל עד עשרה ימים).

בנוסף, לא מומלץ להיעזר במשחות בעוצמה גובהה באזורים רגישים: פנים, קפלי עור וכדומה – למעט במקרים חריגים.

טיפול בסטרואידים סיסטמיים

סטרואידים הניתנים דרך הפה לתקופות ממשוכות עלולים לגרום לתופעות לוואי רבות: סוכרת, לחץ דם גבוה, עכירות בעדשה, שברים, נטייה לזיהומים ועוד. עם זאת, תרופות אלו יעילות ביותר כנגד המערכת החיסונית שיצאה משליטה, וגם בהם נעשה שימוש בהתלקחויות חריפות של דרמטיטיס אטופית.

לילדים הסובלים מהתלקחויות כאלו מומלץ לעיתים טיפול פומי קצר טווח (למשל: פרדניזון במינון של 40 מ"ג שלוש פעמים ביום), עם ירידה הדרגתית במינון. טיפול כזה מועיל מאוד כנגד הסימפטומים שמהם סובלים החולים. יש להיזהר מאוד בשימוש הטיפול בסטרואידים פומיים בתינוקות ובילדים קטנים.

ראו גם:
פוטותרפיה לטיפול באסטמה של העור

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון אסתמה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון אסתמה. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

לשגשג עם אסטמה: ניווט בעולם העסקים המודרני

אסטמה היא מצב נשימתי כרוני המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות שזה יכול להציב אתגרים, זה לא אמור להוות מחסום להצלחה בעולם העסקים המודרני. עם ניהול והבנה נכונה, אנשים עם אסתמה יכולים לשגשג בקריירה שלהם ולהשיג את מטרותיהם המקצועיות.

לקריאת המאמר »
072-3341176
טיפול ביתי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!