מה קורה בזמן התקף אסטמה?

טיפול ואבחון אסתמה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון אסתמה!

מה קורה בזמן התקף אסטמההתקף אסטמה נגרם על ידי שרשרת תגובות אשר בסופו של דבר גורמות לכיווץ הסמפונות ולחסימת דרכי האוויר.

מנגנון ההופעה של התקף אסטמה הוא דבר מורכב ביותר, אשר כולל תאים רבים מסוגים שונים, ותהליך דלקתי משמעותי, אשר גורמים לתסמינים הנשימתיים האופייניים.

תגובה דלקתית היא הבסיס להתקף

התקף אסטמה מתחיל כתוצאה מתגובה דלקתית אשר מופיעה כחלק משילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים. במקרים אלה, אנשים עם נטייה גנטית לאטופיה (תגובה אלרגית בתיווך נוגדנים מסוג IgE) נחשפים אל אלרגנים ומפתחים תגובה דלקתית.

התגובה הדלקתית יכולה להתחיל גם ללא קשר לתגובה אלרגית, כפי שקורה לאחר פעילות גופנית, חשיפה לזיהומים ויראליים, או גירויים אחרים כמו זיהום אוויר ועשן סיגריות.

התגובה הדלקתית אשר מבוססת על תהליכים אלרגיים המתווכים על ידי תאי IgE ואאוזינופילים מערבת תאי MAST (תאי פיטום) המשחררים גרנולות של מתווכי תהליכים דלקתיים אשר גורמים לשינויים ברירית הסמפונות. במילים אחרות, תגובה דלקתית-אלרגית גורמת לשינויים ברירית הסמפונות, אשר מובילים לאחר שרשרת תגובות לחסימה ולהתקף אסטמה.

כיווץ סמפונות ועלייה בייצור ליחה

לאחר הופעת התגובה האלרגית המשפיעה על רירית הסמפונות, מופיעים כיווץ של הסמפונות ועלייה בייצור הליחה. כיווץ הסמפונות מופיע לאחר שחרור הגרנולות מתאי ה-MAST, אשר מכילות חומרים רבים בעלי פוטנציאל מכווץ סמפונות, כמו היסטמין, פרוסטגלנדין, לויקטריאנים ואחרים. חומרים אלה מגיעים אל רירית הסמפונות וגורמים לכיווץ שריר חלק, אשר מביא לסגירת דרכי האוויר.

בנוסף לכך, במהלך ההתקף משתחררים חומרים נוספים כמו אאוזינופילים, ציטוקינים, כימוקינים ותאים רבים נוספים הקשורים למערכת החיסון, אשר משפיעים על כיווץ הסמפונות. כחלק משרשרת התגובות הזו, מופיעה עלייה בהפרשת הליחה והסמפונות מתחילות להיחסם על ידי "פקקי ליחה".

לסיכום, ניתן להבין שחסימת דרכי האוויר נגרמת מצד אחד על ידי כיווץ הסמפונות כתגובה לתאי דלקת, ומצד שני על ידי הפרשה מוגברת של ריר אשר תורמת גם כן לחסימת דרכי האוויר.

חסימת דרכי האוויר

כיווץ הסמפונות והעלייה בייצור הריר גורמים לחסימת דרכי האוויר, אשר משפיעה בעיקר על היכולת להוציא אוויר החוצה. במהלך ההתקף, הריאות של חולי האסטמה מתמלאות אוויר אשר אינו יוצא החוצה בשל החסימה וכתוצאה מתחילה המצוקה הנשימתית.

החסימה אשר מונעת מהאוויר לצאת כהלכה גורמת לצפצופים האופייניים ול"ניפוח יתר" של הריאות אשר מפריע לתהליך הנשימה. חסימת האוויר היוצא גורמת לכך שאוויר "תופס מקום" בריאות ונגרמת ירידה בנפח האוויר הנכנס אשר מתבטאת בקוצר הנשימה.

הפרעה בחמצון

ההפרעה הנשימתית גורמת לפגיעה קשה בחמצון הדם ועם הזמן לעליה ברמת הפחמן הדו חמצני. כתוצאה, ריווי החמצן בדם נמוך, ומתחילים להופיע סימני מצוקה נשימתית – סימנים אשר מראים את מאמצי הגוף להכניס כמות גדולה של אוויר לריאות.

סימני המצוקה הנשימתית כוללים כיווץ של שרירי הצוואר, כיווץ השרירים הבין צלעיים והרחבת הנחיריים. במידה ולמרות המאמצים אין אספקת חמצן טובה, יכול להופיע כיחלון, מתחילה אפתיה וללא טיפול מהיר המצב יכול להפוך למסכן חיים.

שינויים מבניים בדרכי הנשימה

בטווח הארוך, ריבוי התקפי אסטמה עלול לגרום לשינויים מבניים בדרכי הנשימה, אשר יכולים להתבטא כמגבלה גופנית.

השינויים המבניים כוללים היפרטרופיה של שריר חלק, יצירת כלי דם, יצירת רקמת צלקת ושינויים נוספים אשר משפיעים על תפקודי הריאה. ולכן, אצל חולים הסובלים מאסטמה בינונית עד קשה ניתן לראות שינויים בתפקודי הריאות וסיכון למחלות ריאה עתידיות.

יש לציין שמחקרים שונים הראו ששימוש בסטרואידים יכול להפחית את השינויים המבניים האלה, אשר נגרמים בין היתר מהמצב הדלקתי אשר נמצא ברירית הסמפונות.

ראו גם:
היגיינה מוגברת כגורמת לאסטמה

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון אסתמה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון אסתמה. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

לשגשג עם אסטמה: ניווט בעולם העסקים המודרני

אסטמה היא מצב נשימתי כרוני המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות שזה יכול להציב אתגרים, זה לא אמור להוות מחסום להצלחה בעולם העסקים המודרני. עם ניהול והבנה נכונה, אנשים עם אסתמה יכולים לשגשג בקריירה שלהם ולהשיג את מטרותיהם המקצועיות.

לקריאת המאמר »
072-3341176
טיפול ביתי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!