הקשר בין דום נשימה בשינה לבין אסטמה

טיפול ואבחון אסתמה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון אסתמה!

הקשר בין דום נשימה בשינה לבין אסטמהאסטמה או בשמה העברי קצרת נשימה או גנחת, היא מחלה חסימתית של דרכי הנשימה, כאשר בישראל חיים למעלה מ-800,000 איש המאובחנים עם המחלה. התסמינים המאפיינים את המחלה הנשימתית מתרחשים בתגובה לדלקת המובילה להתכווצות הסימפונות דרכם חולף האוויר לריאות ומהריאות לסביבה.

הסיבה לעלייה הגוברת בשיעורי המחלה בשנים האחרונות אינה ברורה לחלוטין אולם ידוע כי הגורמים למחלה הכרונית נובעים מחשיפה לגורמים סביבתיים, חומרים מזהמים ואלרגנים. כמו כן, עלייה בשכיחות האסטמה עשויה להקשר לעלייה בהשמנת יתר. בנוסף לכך, בשנים האחרונות חוקרים בתחום, מחפשים אחר גורמים גנטיים אשר עשויים להגביר את הסיכון להתפתחות המחלה אצל פרטים אחדים, אשר אחד מבני משפחתם סובל מהמחלה.

תסמיני אסטמה ליליים

חולי אסטמה סובלים לעיתים קרובות מאסטמה לילית הכוללת: משיעול לילי, צפצופים בעת האזנה וקוצר נשימה אשר גורע משנתם. הסיבה להתקפים הליליים השכיחים אינה ידועה אולם קיימת השערה כי שינה במהלך היום ושינויים במחזור השינה אחראים להתפרצות הלילית.

אף על פי כן, חוקרים רבים מאמינים כי תסמיני המחלה מתרחשים בעיקר בלילה. החשיבות בדבר ההתקפים הליליים קשורה לחומרת המחלה ומלווה בשיעורי תמותה גבוהים יותר. דום נשימה בקרב חולי אסטמה הוא תופעה מוכרת המשפיעה על החולים האסטמתיים ופוגעת באיכות חייהם.

כיצד אסטמה מלווה בדום נשימה?

למרות שדום נשימה בשינה ואסטמה הן שתי תופעות שונות זו מזו, קיימים סימנים המתארים את הקשר ההדוק ביניהן ואת ההשפעות וההשלכות שהן יוצרות כאשר מתרחשות בו זמנית. השילוב של קשיי נשימה, שנגרמו על ידי דום נשימה בשינה, יחד עם התגובה הדלקתית המאפיינת אסטמה, יכול לגרום במקרה חמור יותר לקוצר נשימה ואף למוות.

ראיות מצביעות על כך שתפקוד מערכת הנשימה הינו הטוב ביותר לפני תחילת השינה ואיכותו פוחתת בשלבי השינה המאוחרים יותר. לפיכך, חולי אסטמה בייחוד, סובלים מפגיעה משמעותית יותר בתפקוד הריאות במהלך השינה. שינויים אלה במערכת הנשימה בדרך כלל אינם משפיעים על איכות השינה בקרב נבדקים בריאים. אם כי האסטמה מובילה לדום שינה ולמותר לציין כי גורמת לפגיעה באיכות החיים.

דום נשימה בשינה מחמיר את מחלת האסטמה במספר הדרכים. ראשית, מגביר את השכיחות לריפלוקס חומצה הוושטי, הידוע כמחמיר  תסמיני המחלה. זאת מאחר ויכולת השריר האחראי על סגירת מעבר הוושט נפגמת והקיבה מתקשה לאחסן ולשמור את תכולת החומצה.

כמו כן, במהלך דום נשימה פוחתת זרימת אוויר בדרכי הנשימה של הריאות, מה שמוביל לרמות נמוכות של חמצן בזרם הדם והפחתת הלחץ המופעל על הלב. בהמשך, מחסור בחמצן יוצר גירוי יתר ומוביל להידוק השרירים החלקים העוטפים את הסימפונות ולפיכך חלה החמרה בתסמיני המחלה.

דום נשימה במהלך השינה עלול לגרום לעלייה משמעותית בריכוז הכימיקלים הדלקתיים בדם, דבר אשר עלול להחמיר את התגובה הדלקתית במערכת הנשימה, הנגרמת על ידי האסטמה. כימיקלים אלה עשויים גם לתרום לעלייה במשקל ולהשמנת יתר.

דרכי טיפול בדום נשימה בשינה בחולים באסטמה

מחקרים בתחום דום נשימה הראו כי טיפול באמצעות שיטת CPAP (סיפאפ) מסייע בצורה יעילה להקלה על התסמינים הן של האסטמה והן של דום הנשימה בשינה.

במסגרת הטיפול עם CPAP מופעל לחץ חיובי על חלקי הגרון, מהלך אשר מונע את צניחת החיך ואת החסימה של זרימת אוויר התקינה בדרכי הנשימה. לפני השינה המטופל מרכיב על אפו מסיכה המחוברת באמצעות צינור למשאבה מיוחדת. המשאבה למעשה גורמת ליצירת הלחץ החיובי.

במקרים בהם טיפול בשיטת הCPAP כשל, יוצע טיפול חדשני יותר – גירוי עצב תת לשוני. במסגרת ההליך מוחדר מכשיר השולח אותות חשמליים בהתאם לתנועת שרירי הנשימה.

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון אסתמה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון אסתמה. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

לשגשג עם אסטמה: ניווט בעולם העסקים המודרני

אסטמה היא מצב נשימתי כרוני המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות שזה יכול להציב אתגרים, זה לא אמור להוות מחסום להצלחה בעולם העסקים המודרני. עם ניהול והבנה נכונה, אנשים עם אסתמה יכולים לשגשג בקריירה שלהם ולהשיג את מטרותיהם המקצועיות.

לקריאת המאמר »
072-3341176
טיפול ביתי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!