אסטמה של העור בילדים

טיפול ואבחון אסתמה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון אסתמה!

אסטמה של העור בילדים"אסטמה של העור" היא מחלה דלקתית של העור, הידועה בעגה הרפואית כדרמטיטיס אטופית (Atopic dermatitis). המחלה נפוצה בעיקר בילדים, וזכתה לשמה העממי בעקבות המנגנונים הדומים בהתפתחות המחלה לאסטמה – פעילות בלתי תקינה של תאים מסוימים במערכת החיסון.

מה קורה במחלה?

קיימות שתי תיאוריות עיקריות להסבר של הפגם המוביל להתפתחות דרמטיטיס אטופית. התיאוריה הראשונה נותנת משקל כבד יותר להפרעה במנגנוני ההגנה של העור. לפי תיאוריה זו, פגיעה ביכולת העמידות של העור לחדירה של גורמים מהחוץ מביאה לתגובה הדלקתית המוגזמת של מערכת החיסון, ליובש ולגירוי.

על פי תיאוריה חלופית (או משלימה), המחלה מתעוררת דווקא בגלל הפרעה ראשונית בפעילות מערכת החיסון. על פי תיאוריה זו, פעילות יתר של תאים המכונים לימפוציטים מובילה לדלקת העור. תיאוריה זו גם תומכת בשכיחות הגבוהה של דרמטיטיס אטופית בחולים עם מחלות אלרגיות שונות: אסטמה, נזלת אלרגית ורגישות למוצרי מזון שונים. השם הכללי לקבוצת תסמינים אלו הוא "אטופיה".

סימנים וסימפטומים

הסימנים הקלאסיים של דרמטיטיס אטופית כוללים יובש וגרד בעור. היובש, הגירוי והגרד מפריעים מאוד לילדים, מציקים, ומקשים על אורח חיים נורמלי. היובש מלווה באדמומיות, קשקשים והתקלפות קלה של העור.

במרבית המקרים המחלה מופיעה בגילאי הילדות הצעירים – בגילאי הגן או בכיתות בית הספר הנמוכות. הפגיעה בעור בתינוקות קטנים מופיעה בעיקר בפנים (מצח ולחיים) ובאזורים אקסטנסורים – אזור המרפק, הברך, וכדומה.

בילדים גדולים יותר (ובמבוגרים) המחלה מופיעה דווקא באזורים ההפוכים, אזורים פלקסורים (מאחורי מפרקים – בכף היד, מאחורי הברך וכדומה).

דרמטיטיס אטופית היא מחלה נפוצה מאוד. מעריכים שכ – 10% מהילדים סובלים מהמחלה בדרגות שונות של חומרה. מסיבות שאינן ברורות לגמרי, ככל הנראה שכיחות המחלה עולה במדינות המערביות (בדומה לשכיחות המתגברת של מחלת האסטמה).

אבחנה של דרמטיטיס אטופית

האבחנה של דרמטיטיס אטופית היא אבחנה קלינית. כלומר, אין צורך בבדיקות מעבדה או בדיקות אחרות לאבחנה של המחלה. נקבעו מספר קריטריונים שמסייעים בידי הרופאים בקביעת האבחנה וחומרתה.

הקריטריונים לאבחנה של דרמטיטיס אטופית כוללים:

  • מעורבות של קפלי העור במחלה
  • עור יבש במהלך השנה האחרונה שלפני האבחנה
  • בילדים גדולים מארבע – המחלה הופיעה לפני גיל שנתיים.
  • דלקת עור (דרמטיטיס) בבדיקה גופנית. בילדים מתחת לגיל 4

נוכחות של שלושה קריטריונים, בנוסף לגירוד בעור, מספיקים לביצוע האבחנה.

טיפול במחלה

הטיפול בדרמטיטיס אטופית מורכב מכמה מישורים. השלב הראשוני והחשוב בטיפול במחלה הוא הימנעות מגורמים המעוררים את הרגישות העורית. לחולים שיודעים על פקטורים כאלו מומלץ להימנע מהם ככל הניתן.

בנוסף, כדי להקל על הגרד, כדאי לשמור ככל הניתן על לחות מקסימלית של העור. שימוש בתכשירי לחות מתאימים, והימנעות מרחצה מוגזמת של העור עם מים יכולים לשפר מאוד את התגובה העורית. טיפול סימפטומטי כולל גם תרופות ממשפחת האנטיהיסטמינים, שמפחיתות את תחושת הגרד המציקה בעור.

טיפול אנטי דלקתי מאפשר  התמודדות ישירה עם המצב הדלקתי הבלתי תקין בעור. התרופות השימושיות ביותר לטיפול אנטי דלקתי הם סטרואידים במשחות. הסטרואידים מחולקים על פי רמת הפעילות שלהם (Potency), ובדרך כלל מספיק טיפול במשחות עם עוצמה נמוכה ובינונית. במקרים קשים אפשר להיעזר גם במשחות עם פעילות גבוהה או אפילו בקורס קצר של סטרואידים פומיים.

תרופות אנטי דלקתיות חדשות הולכות וצוברות תאוצה כטיפול חליפי לסטרואידים. בין המשחות השימושיות נמצאות הטקרולימוס והפימקרולמוס. תרופות אלו פעולות במנגנונים אחרים לדיכוי המערכת החיסונית, והן יעילות במחלה שאינה מגיבה לטיפול שמרני וטיפול בסטרואידים.

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון אסתמה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון אסתמה. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

לשגשג עם אסטמה: ניווט בעולם העסקים המודרני

אסטמה היא מצב נשימתי כרוני המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות שזה יכול להציב אתגרים, זה לא אמור להוות מחסום להצלחה בעולם העסקים המודרני. עם ניהול והבנה נכונה, אנשים עם אסתמה יכולים לשגשג בקריירה שלהם ולהשיג את מטרותיהם המקצועיות.

לקריאת המאמר »
072-3341176
טיפול ביתי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!