אסטמה של העור – דרכי אבחון

טיפול ואבחון אסתמה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון אסתמה!

אבחון אסטמה של העור"אסטמה של העור" הוא כינוי עממי למחלה הידועה בעגה הרפואית כ- "אטופיק דרמטיטיס" (Atopic Dermatitis). מחלה זו היא מחלת עור דלקתית כרונית, הנפוצה בעיקר בגיל הצעיר, וגורמת לגירוי בעור.

אטופיק דרמטיטיס נקשרה למחלות אחרות, המכונות מחלות "אטופיות": קדחת השחת, אלרגיה עונתית וגם אסטמה. הקרבה המשוערת של מחלה זו למחלת האסטמה, ביחס לפתופיזיולוגיה של המחלה, נתן לה את שמה, אם כי אין קשר ישיר בין אטופיק דרמטיטיס לבין אסטמה, ואין הכרח שחולה הסובל מאחת המחלות יסבול גם מהשנייה. האופי הדלקתי של המחלות דומה, ומערב מנגנונים משותפים של מערכת החיסון.

סימפטומים לאסטמה של העור

ברוב המקרים, ההופעה הראשונה של אטופיק דרמטיטיס היא בשנה הראשונה לחיים. כמעט כל החולים יסבלו מהמחלה לפני גיל 5. אצל אחוז ניכר מהילדים (קרוב למחצית) המחלה תיעלם באופן הדרגתי עד הבגרות. אצל אחרים, המחלה תמשיך כמחלה כרונית המלווה אותם לכל החיים, בדרגות חומרה שונות.

התלונות האופייניות לחולים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס הם גרד ניכר ומציק, ותחושה של עור יבש. סימני גרד ניכרים היטב בעור, עם שינויים כרונים המתלווים לגירודים התכופים. לעיתים ניתן לראות בעור נגעים אדומים וקשקשיים.

המקומות האופיינים של הנגעים האדמדמים בתינוקות הם הלחיים ואזורים אקסטנסורים (אזוריים מפרקיים – כמו הברך והמרפק). בגילאים מאוחרים יותר בולט פיזור של הנגעים ברגליים ובידיים.

במבוגרים מעורבים דווקא אזורים "פלקסורים" (האזורים ההפוכים מהאזורים האקסטנסורים – למשל כפל היד והאזור שמאחורי הברך).  באופן מעשי, כמעט כל אזור בגוף יכול להיות מעורב במחלה.

אבחנה של אסטמה של העור

האבחנה של אטופיק דרמטיטיס מבוססת על המצאות הסימנים הקליניים האופייניים, שתוארו לעיל. נעשו מספר ניסיונות להגדיר קריטריונים ברורים לאבחנה של המחלה, במטרה ליצור אחידות בהתייחסות למחלה ובטיפול בה.

קריטריונים שפורסמו בשנת 2005 בכתב העת the New England Journal of Medicine"" כוללים את הקריטריונים הבאים:

1. נוכחות של עור מגרד, ובכלל זה דיווח על גירוד של ההורה לילד החולה.

בנוסף לקריטריון זה, נדרשים לפחות שלושה מבין הקריטריונים הבאים:

2. מעורבות של קפלי עור: כפל המרפק, כפל הברך, עור מסביב לעין, צוואר, איזור הקרסול.

3. נוכחות של עור יבש.

4. סימפטומים שהחלו בילדות, לפני גיל שנתיים – קריטריון זה תקף אך ורק לילדים מעל גיל 4.

5. נוכחות של דלקת נראית בעור (דרמטיטיס) באזורים פלקסורים. בילדים מתחת לגיל ארבע – נוכחות של דרמטיטיס בלחיים ובמצח.

מצירוף קריטריונים אלו ניתן להבין שהאבחנה של מחלה זו היא קלינית בלבד – אין צורך בבדיקות מעבדה או בדיקות הדמיה מתוחכמות, והאבחנה מבוססת על תשאול רפואי מלא ובדיקה גופנית בלבד.

למרות שהוצעו כמה בדיקות מעבדתיות שיכולות לסייע באבחנה (למשל: רמות גבוהות של הנוגדנים מסוג IgE בדם), בדיקות אלו אינן מומלצות כחלק מתהליך האבחנתי של ילדים עם אטופיק דרמטיטיס.

אבחנה מבדלת – אילו מחלות יכולות לגרום לסימפטומים דומים?

כאשר מאבחנים אטופיק דרמטיטיס יש לשקול בכובד ראש מחלות בעלות מאפיינים דומים. בין מחלות אלו ניתן למנות את המחלות הבאות: דלקת עור ממגע (Contact Dermatitis), בה הדלקת נוצרת כתוצאה מחשיפת העור לחומר מגרה, ולא מתהליך פנימי בגוף,  סבוריאה (Seborrhiic Dermatitis), הנפוצה בתינוקות וקשורה לתהליך דלקתי בבלוטות החלב בעור, ותגובות עוריות לתרופות, שיכולות להופיע במגוון רחב ביותר של תופעות עוריות.

במרבית המקרים, האבחנה של אטופיק דרמטיטיס פשוטה וברורה מהסיפור והבדיקה הקלינית, ואין צורך בבירור אבחנתי ארוך ומסובך.

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון אסתמה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון אסתמה. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

לשגשג עם אסטמה: ניווט בעולם העסקים המודרני

אסטמה היא מצב נשימתי כרוני המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות שזה יכול להציב אתגרים, זה לא אמור להוות מחסום להצלחה בעולם העסקים המודרני. עם ניהול והבנה נכונה, אנשים עם אסתמה יכולים לשגשג בקריירה שלהם ולהשיג את מטרותיהם המקצועיות.

לקריאת המאמר »
072-3341176
טיפול ביתי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!