חוסמי בטא ואסטמה

טיפול ואבחון אסתמה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון אסתמה!

אסטמה וחוסמי בטאחוסמי בטא הן תרופות החוסמות את הורמוני הנוראפינפרין ואפינפרין (אדרנלין) מקשירתם לקולטנים המצויים על העצבים.

נוראפינפרין ואפינפרין מיוצרים על ידי העצבים ברחבי הגוף, כמו גם בבלוטות יותרת הכליה. הם משמשים כמוליכים עצביים (כימיקלים אשר העצבים מנצלים על מנת לקיים תקשורת אחד עם השני) ומשוחררים אל זרם הדם.

קיימים שלושה סוגים של קולטני בטא האחראיים על מספר תפקידים ותלויים במיקום שלהם בגוף. קולטני בטא 1, פרוסים בתאי לב, עיניים וכליות. קולטני בטא 2, שוכנים בריאות, מערכת עיכול, כבד, רחם, כלי דם, שרירים ושלד, וקולטני בטא 3, הנמצאים בתאי שומן.

חוסמי בטא פועלים בעיקר על קולטני בטא 1 ו-2. באמצעות חסימת פעילותם של אפינפרין ונוראפינפרין, חוסמי בטא מפחיתים את קצב הלב, מפחיתים את לחץ הדם על ידי הרחבת כלי הדם. בנוסף, חוסמי בטא עלולים להצר את מעברי האוויר בריאות, על ידי גירוי השרירים המקיפים את דרכי הנשימה.

האם ניתן ליטול חוסמי בטא באסטמה?

שאלה זו נפוצה ומעוררת את סקרנותם הן של מטופלים ושל רופאים רבים בשל הטענה הרווחת כי בדרך כלל אין להשתמש בחוסמי בטא בקרב חולי אסטמה ו-COPD.

על פני השטח, הטענה נשמעת הגיונית. חוסמי בטא מתמקדים בקולטני בטא ומונעים מהם לשלוח מסרים לחלקים שונים בגוף. במערכת הלב וכלי הדם, חסימת הקולטנים מועילה לאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה ובעיות בלב. חוסמי בטא למעשה, מרחיבים את כלי הדם, מאטים את פעילות הלב ומפחיתים את לחץ הדם.

 עם זאת, קולטני בטא פרוסים בריאות ובדרכי הנשימה (סימפונות). במיקום זה, קולטני בטא פעילים, מסייעים בשמירת מעבר אוויר משוחרר אשר משפר את הנשימה. חסימת קוטלנים אלה, באמצעות תרופות חוסמי בטא, גורמת למבני דרכי הנשימה להתכווץ ולהגביר את המתיחות, דבר המסוכן לחולי אסטמה ומחלות נשימה אחרות.

למרבה הצער, חוסמי בטא אינם מבחינים בין קולטני בטא בכלי הדם ובמערכת הנשימה ועל כן חוסמים את כולם בצורה זהה. לשם כך, חלק מתרופות חוסמי בטא הונדסו במיוחד עבור קולטנים המצויים בכלי הדם תוך התעלמות מקולטנים הממוקמים בדרכי הנשימה.

עדיין, ההתחברות לקולטן אינה סלקטיבית ב-100 אחוזים אך עם זאת, התוצאות מספקות. תרופות חדשות אלה מכונות בשם- חוסמי בטא לב סלקטיבים. תרופות אלה למעשה, בטוחות לשימוש בקרב אוכלוסיית אנשים הסובלים מאסטמה וCOPD.

תופעות לוואי וסיכונים

תופעות לוואי עשויות להופיע אצל אנשים הנוטלים תרופות חוסמי בטא. עם זאת, אנשים רבים הנוטלים את התרופות אינם חווים תופעות לוואי. תופעות הלוואי הנפוצות כוללות: עייפות, ידיים קרות, כאבי ראש, קלקול קיבה, עצירות, שלשולים וסחרחורת. תופעות לוואי שכיחות פחות עשויות להיות: קוצר נשימה, בעיות שינה, אובדן חשק מיני ודכאון.

חוסמי בטא בדרך כלל אינם נמצאים בשימוש על ידי מטופלים הסובלים מאסטמה מהחשש כי התרופה עלולה לעורר תגובה אסתמטית קשה. אצל אנשים הסובלים מסוכרת, חוסמי בטא עלולים לחסום סימנים של רמות סוכר נמוכות בדם, כגון דופק מהיר. חשוב לעקוב אחר רמות הסוכר על בסיס קבוע.

בנוסף, חוסמי בטא יכולים להשפיע על רמת הכולסטרול והטריגליצרידים. התרופה גורמת לעלייה מתונה ברמת הטריגליצרידים וירידה ברמות הליפופרוטאין בעל הצפיפות הגבוהה. שינויים אלה חלים באופן זמני בלבד. במקרים בהם הוחלט על הפסקת שימוש בתרופה, מומלץ להמנע מהפסקה חדה, משום שפעולה זאת עשויה להגביר את הסיכון ללקות בבעיות לב נוספות, מגבירה את הסיכון להתקף לב ומחלות כלי דם.

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון אסתמה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון אסתמה. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

אסטמה וחוסמי בטא

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

לשגשג עם אסטמה: ניווט בעולם העסקים המודרני

אסטמה היא מצב נשימתי כרוני המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות שזה יכול להציב אתגרים, זה לא אמור להוות מחסום להצלחה בעולם העסקים המודרני. עם ניהול והבנה נכונה, אנשים עם אסתמה יכולים לשגשג בקריירה שלהם ולהשיג את מטרותיהם המקצועיות.

לקריאת המאמר »
072-3341176
טיפול ביתי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!