אסטמה של העור במבוגרים

טיפול ואבחון אסתמה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון אסתמה!

אסטמה של העור במבוגריםאסטמה של העור או אטופיק דרמטיטיס היא מחלת עור דלקתית שבאה לידי ביטוי בהתקפים שבהם העור יבש מאוד, מגרד ומודלק.

רבים לא מודעים לכך שהמחלה שבדרך כלל מופיעה בילדות, פוגעת גם במבוגרים. אמנם רק עשרה אחוז מהמקרים של אטופיק דרמטיטיס מתפרצים לאחר גיל חמש שנים, אך אין זה בלתי סביר שאדם מבוגר יחלה במחלה גם בשלב מתקדם יחסית בחייו.

המחלה פוגעת בחמישה עשר אחוז מהילדים ומבני הנוער במדינות מפותחות והשכיחות שלה נמצאת בעלייה גם במדינות מתפתחות בשני העשורים האחרונים. במידה והיא מופיעה לפני גיל חמש שנים, ברוב המקרים היא נסוגה בעשור השני לחיי החולה, אך בחלק מהמקרים היא חוזרת ומרימה את ראשה בשנות העשרים או השלושים לחייו.

כך למשל בקרב ארבעים אחוז מהחולים שבהם המחלה העורית נסוגה עד גיל עשרים, תבוא המחלה לידי ביטוי החל מגיל זה בנזלת אלרגית או בגנחת הסמפונות (מחלת האסטמה).

מה הם הגורמים למחלה?

המחלה מתפתחת בעקבות מספר מנגנונים שמעצימים אחד את השני. ראשית, מדובר על ליקויים שונים שפוגעים בתפקוד של שכבת העור העליונה שנקראת אפידרמיס. השכבה העליונה של העור הופכת במחלה לחדירה יותר ולאטומה פחות וכך מתאפשרת חדירה של גורמים זיהומיים ואלרגניים ומתרחש איבוד של נוזלים.

ליקוי זה שמאפיין מאוד את המחלה קשור למוטציה גנטית בגן שנקרא פילגרין (FLG) שמקודד חלבון חשוב שאחראי לשמירה על שלמות המעטפת הקרנית של האפידרמיס.

מלבד מוטציה זו לוקחים בתהליך היווצרות המחלה גנים נוספים כמו למשל S100/ASS שמאפשר לציטוקינים לעכב את הביטוי של גן FLG. כמו כן, בקרב החולים נצפה חסר בליפידים מסוימים שגורם ליובש של העור, נראית תגובה אלרגית מוגזמת שמתווכת על ידי IL-4 ו- IL-13, קיים ריבוי לא פרופורציונאלי של תאים שנקראים Th17 שמפרישים ציטוקין מעודד דלקת Il-17 ועוד.

למרות שידועים מספר מרכיבים גנטיים למחלה, רוב הסיכויים שאין די בהם כדי להביא להתבטאות שלה וישנו צורך בשילוב בין הגורמים הגנטיים לגורמים סביבתיים שונים שעדיין לא ברורים עד תום.

בנוסף לכך, מחלת אסטמה של העור גם מתפרצת בקרב נשים בהריון, שחלקן חוו את המחלה קודם לכן, ועבור חלקן זוהי הפעם הראשונה שהיא מתפרצת. ייתכן שהסיבה לכך נעוצה בשינוי במערכת החיסונית של הגוף בזמן ההריון וכן בשילוב של גורמים גנטיים וגורמים סביבתיים.

מה הם התסמינים של המחלה?

המחלה מתאפיינת בהתקפים שמתילים לרוב בתחושה עזה של גרד בעור שלא נפסקת גם בלילה. הגרד מופיע על רקע של עור יבש מאוד ומקושקש כשלעתים קרובות החולים מגרדים את עצמם את זוב דם ללא שליטה.

בקרב תינוקות התסמין הראשון הוא סבוריאה בקרקפת שמתפשטת לאזור הפנים, בילדים הנגעים העוריים ימוקמו לרוב בקפלים של העור (בצוואר, בקדמת המרפקים או מאחורי הברכיים) ובמבוגרים הנגעים יהיו ממוקדים מאוד אך יוכלו להופיע בכל אזור על פני העור.

ככל שהמחלה מתקדמת, יחולו שינויים בעור שיבואו לידי ביטוי בעיבוי של האזורים הנגועים ובשינוי של המרקם שלהם למחוספס. במקביל לתופעות שבאות לידי ביטוי בעור חלק מהחולים יסבלו גם מקצרת ו/או מנזלת אלרגית.

כיצד מאבחנים את המחלה?

את האבחנה מבצעים על ידי זיהוי התסמינים הקלאסיים. בדרך כלל הרופא המאבחן ייקח בחשבון בין היתר את הקיום של התסמינים הבאים:

  • דלקת עורית כרונית בשילוב של גרד טורדני בעור.
  • סיפור משפחתי של המחלה.
  • יובש עורי/ קשקשת.
  • מהלך התקפי של המחלה.

האם ניתן לטפל במחלה?

כיום אין למחלה תרופה אחת ויחידה, אלא מגוון של טיפולים שמטרתם היא הארכת התקופות שבין ההתקפים, אחזקה של ושמירה על העור הרגיש והקלה במקרים של התקפים קשים במיוחד.

קצרה היריעה מלהזכיר את כל סוגי הטיפולים שקיימים היום למחלה ולכן נזכיר בקצרה רק חלק מהם להלן:

  • מריחה קבועה ויומיומית של קרם לחות לאחר הרחצה בדגש על האזורים המועדים לפורענות. סוגי קרמים נפוצים: Aferma, Atopiclar, Calmurid ועוד.
  • במקרים של התלקחות (בזמן התקף) נוהגים למרוח את האזורים המגרדים במשחות סטרואידיות כמו למשל Elocom.
  • משחות לא סטרואידיות שמתאימות לשימוש במבוגרים שתפקידן לדכא את פעילות היתר של תאי T שפועלים באפידרמיס הן למשל Elidel, Protopic ואחרות שנכנסו לסל הבריאות 2014.
  • טיפול בגרד האופייני נעשה על ידי מגוון תרופות אנטיהיסטמיניות חדשות (מדור שני) כמו למשל Telfast, Mizollen, Aerius ועוד.
  • רחיצה באמבט עם פושרים בהם מוהלים שמני אמבט שונים כמו למשל Balneum hermal ואחרים.

אסטמה של העור במבוגרים –  האם יש תרופה?

כשמדובר במקרה של אסטמה של העור במבוגרים אין תרופה לריפוי המחלה באופן מוחלט, ישנן תרופות מסויימות ודרכי טיפול שיכולות להקל על המחלה כאשר היא מתפרצת. ישנם טיפולים שיש הטוענים שעוזרים להם לרווח בין ההתקפים.

האם אפשר לטפל באסטמה של העור באמצעות טיפולי רפואה משלימה?

אחת הדרכים לטיפול בהתפרצויות המחלה הוא באמצעות טיפולים משלימים טבעיים. טיפולים אלו, לצד טיפול רפואי קלאסי בהתייעצות עם רופא, יכולים לעיתים לעזור להקל על תסמיני המחלה. אם החלטתם ללכת על שיטת הטיפול הזו עדכנו גם את הרופא המטפל שלכם וגם את המטפל ברפואה המשלימה

האם יש קשר בין תזונה בין אסטמה של העור במבוגרים?

נמצא שיש קשר בין אסטמה של העור במבוגרים לבין רגישויות לסוגי מזון מסויימים. יחד עם זאת, אין זה אומר שהמזונות האלו מחמירים בהכרח את המחלה ושהמנעות מהם תשפר את מצב העור, לכן מומלץ להיוועץ ברופא לפני שמורידים מאכלים מהתזונה, יתכן והשינויים האלו לא יהיו מהותיים.

אני סובל מתסמינים הקשורים למחלת אסטמה של העור מה עליי לעשות?

ראשית כל, חשוב לזכור, כי לעתים תסמינים הדומים למחלה מעידים על בעיה אחרת, לכן קודם כל הדבר החשוב ביותר הוא האבחון. יש לגשת לרופא עור שיאבחן האם באמת מדובר באסטמה או במשהו אחר. במידה ואכן מדובר באסטמה של העור, יש להבין את הגורמים למחלה, שכן לעתים דבר פשוט כמו הורדת סטרס יכול להפחית משמעותית את התסמינים. לאחר מכן, ניתן יהיה להתאים את הטיפול הראוי ביותר.

לסיכום, אסטמה של העור, הינה מחלה מורכבת, קשה מאוד לאתר את הגורמים לה ולהבין מה הטיפול המתאים, שכן כל אדם סובל ממנה בצורה שונה. הקפדה על כללי היגיינה, לבוש נוח, אוורירי עם דגש על בדים עשויים רכיבים טבעיים, תזונה נכונה ושימוש במוצרי קוסמטיקה איכותיים שאינם מכילים אלכוהול ומלחים, הם הבסיס להפחתת התסמינים. ניתן לחיות עם המחלה באיכות חיים גבוהה, רק צריך למצוא את הנוסחא האופטימלית עבורכם

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון אסתמה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון אסתמה. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

לשגשג עם אסטמה: ניווט בעולם העסקים המודרני

אסטמה היא מצב נשימתי כרוני המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות שזה יכול להציב אתגרים, זה לא אמור להוות מחסום להצלחה בעולם העסקים המודרני. עם ניהול והבנה נכונה, אנשים עם אסתמה יכולים לשגשג בקריירה שלהם ולהשיג את מטרותיהם המקצועיות.

לקריאת המאמר »
072-3341176
טיפול ביתי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!