אזהרה משימוש במכשיר אדים

טיפול ואבחון אסתמה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון אסתמה!

אזהרה בנוגע לשימוש במכשיר אדיםמכשיר אדים הוא מכשיר פופולארי, שבו נעזרים ילדים רבים, שנועד להקל על סימפטומים שונים של דרכי הנשימה העליונות על ידי שאיפה של אדים חמים. אדים חמים אמורים לעזור כנגד יובש בריריות, ולהקל על הנשימה והגודש, שמפריעים מאוד לילדים.

הפופולאריות הרבה של מכשירים אלו נובעת, לפחות בחלקה, מהיעדר אלטרנטיבה לטיפול במחלות רבות של דרכי הנשימה העליונות – בעיקר מחלות נגיפיות ללא טיפול ספציפי. למרות שהשימוש במכשיר אדים נפוץ, ורופאים רבים ממליצים עליו לחולים, טרם הוכח באופן מבוקר במחקרים מדעיים שמכשיר זה אכן עוזר לחולים.

אזהרה חדשה משימוש במכשיר

לאחרונה החליט איגוד רופאי הילדים לפרסם אזהרה כנגד שימוש במכשיר אדים. על פי אזהרה זו, אין להשתמש במכשירי אדים, מכיוון שבעוד שהתועלת מהם טרם הוכחה, מספר מקרים בישראל גרמו לחשש משמעותי מפני הזנק האפשרי שטמון בשימוש במכשירים אלו.

נייר עמדה שפרסם האיגוד לרפואת ילדים בוחן ומסכם את הידוע בספרות הרפואית אודות השימוש במכשיר. שימוש כזה נעשה בשלוש מחלות ילדים נפוצות: קרופ (Croup), צינון שגרתי, וברונכיאוליטיס (Broncholitis).

בטיפול ב – croup  (מחלה זיהומית נגיפית נפוצה בילדים של דרכי הנשימה העליונות), מחקר מבוקר שנערך לא הדגים יעילות סימפטומטית בשימוש במכשיר אדים. במחקר זה נערכה השוואה בין שתי קבוצות  – אחת שטופלה עם מכשיר ואחת ללא טיפול – ללא הבדל משמעותי בקרב החולים. לא נצפו הבדלים גם במחקר אחר שבדק שימוש בריכוזים משתנים של לחות בטיפול עם מכשיר אדים.

מחקרים דומים לא הראו יעילות של שימוש באדים בברונכיוליטיס (דלקת של דרכי הנשימה הקטנות הנפוצה בילדים קטנים) ובהצטננות. הרופאים מסכמים בנייר העמדה, שאין כיום כל הוכחות לטיפול במכשיר אדים לאף מחלה, והשימוש בו אינו מומלץ כטיפול סטנדרטי.

מדוע ניתנה האזהרה?

האזהרה של איגוד רופאי הילדים ניתנה בעקבות מספר מקרים שבהם התברר שהשימוש במכשיר אדים לא רק שלא הועיל, אלא גרם לנזק חמור לילדים.

לאחרונה, לפני מספר חודשים בלבד, אושפז בבית החולים שנידר תינוק בן מספר חודשים בעקבות זיהום קשה מאוד בחיידק הלגיונלה. התברר שמקור ההדבקה של התינוק היה מכשיר האדים בו השתמש. מקרה זה הצטרף למספר מקרים נוספים, בישראל ובעולם, שבו דווח על ילדים שלקו בזיהומים חמורים בחיידקים לגיונלה ופסאודומונס לאחר שנעזרו במכשיר אדים.

יש לציין, שלמרות הדיווחים הללו, שכיחות הזיהומים בילדים שנעזרו במכשיר אדים נמוכה למדי, בייחוד לאור הפופולאריות הרבה של המכשיר. האזהרה של איגוד רופאי הילדים איננה ראשונה מסוגה. לפני כשנה יצא משרד הבריאות באזהרה דומה, על רקע של מקרי זיהום נוספים שנצפו.

חיידק הלגיונלה

מה הם החיידקים שגרמו לתופעות המסוכנות? חיידק הלגיונולה הוא חיידק שידוע כגורם לדלקות ריאה חריפות, בעיקר בקשישים ובחולים עם פגיעה במערכת החיסון. החיידק גורם לדלקת ריאות מפושטת, לעיתים קרובות בשילוב עם שלשולים. שמו של החיידק התקבל בגלל הפעם הראשונה שבו הוא נחשף, לאחר שבכנס של ותיקי מלחמה (לגיונרים) במלון בארצות הברית החיידק הופץ דרך מערכת האוורור.

חיידק זה ידוע בחיבתו למקורות מים, ולכן אין תמה בכך שהוא גרם לדלקות ריאה כאשר הגיע למכשירי האדים. בדומה לחיידק זה, גם חיידק הפסאודומונס מזהם לעיתים קרובות מאגרי מים שונים, ויכול לגרום לזיהומים חריפים וגם לאלח דם (ספסיס).

מה בכל זאת ניתן לעשות?

חולים הנעזרים במכשיר אדים ומעוניינים להמשיך ולהשתמש בו, חרף המלצת האיגוד, נדרשים להיוועץ ברופא הילדים המטפל. במקרה שאכן מומלץ להשתמש במכשיר, כמה הוראות פשוטות יכולות לסייע בהפחתה משמעותית של הסיכון להידבק בחיידק הלגיונלה.

שימוש נכון במכשיר כולל היעזרות במים שהורתחו בלבד. כמעט כל החיידקים שנמצאים במים מתים בהרתחה מספקת. בנוסף, מומלץ לנקות וליבש את המכשיר לעיתים מזומנות כדי למנוע גדילה של חיידקים והצטברות שלהם.

ראו גם:
אסטמה בחורף

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה

המרכז לטיפול ואבחון אסתמה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון אסתמה, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון אסתמה. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

לשגשג עם אסטמה: ניווט בעולם העסקים המודרני

אסטמה היא מצב נשימתי כרוני המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות שזה יכול להציב אתגרים, זה לא אמור להוות מחסום להצלחה בעולם העסקים המודרני. עם ניהול והבנה נכונה, אנשים עם אסתמה יכולים לשגשג בקריירה שלהם ולהשיג את מטרותיהם המקצועיות.

לקריאת המאמר »
072-3341176
טיפול ביתי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!